Warning message

This page has not been translated! You can use Google Translate to see an online English translation of this page.

Slechts drie op tien checken bandenspanning regelmatig

BEM-circle december 2020

Verschil tussen weten en doen

We weten best dat we geregeld onze bandenspanning moeten checken, maar het daadwerkelijk doen is een tweede. Veel automobilisten vertrouwen erop dat het garagebedrijf of iemand anders de check doet. Ook weten velen niet precies hoe je spanning checkt of hebben niet het vertrouwen dat het ze lukt om de banden op de juiste spanning te brengen. Ze vinden het moeilijk om de bandenspanningstabel af te lezen.

Dat blijkt uit een recent onderzoek door I&O Research in opdracht van Milieu Centraal. Het onderzoek onder 2.855 automobilisten laat zien dat de helft van de Nederlandse automobilisten (49%) weet dat het belangrijk is om de banden minimaal één keer per twee maanden te controleren en op te pompen. Daarbij is opvallend dat er een groot verschil is tussen weten en doen, want slechts een kwart (28%) van alle automobilisten doet dit ook daadwerkelijk eenmaal per twee maanden.

De praktijk staat nog ver van de theorie, zo laat het onderzoek zien. Ruim een derde (35%) checkt de spanning 'soms'. De resterende 35 procent doet het nooit. Waar gebeurt het dan wel? Bij de garage, of bij de bandenspecialist, als het tijd is voor de bandenwissel: twee maal per jaar dus. Het banden wisselen zorgt er echter niet voor dat mensen zelf vaker de bandenspanning controleren.

Wat weten automobilisten over de effecten van rijden op zachte banden? Vrijwel iedereen weet dat zachte banden sneller slijten en zorgen voor een hoger brandstofverbruik. Twee op de drie automobilisten kennen ook het effect van een hogere CO2-uitstoot en een langere remweg. Tenslotte is ook het feit dat banden langzaam leeglopen als je auto stilstaat, goed bekend: meer dan één op de twee automobilisten in Nederland is hiervan op de hoogte.

Dat banden met een te lage spanning ook de oorzaak zijn dat er bandenslijpsel in het mi-lieu komt, is op zich bekend. Dat het hier in feite om microplastics gaat, realiseren minder autobezitters zich. Het onderzoeksrapport zegt daarover: "Het begrip 'microplastics' is weliswaar het meest bekend en heeft de sterkste (emotionele) lading, maar mensen associëren het nauwelijks spontaan met banden." "Bandenslijpsel laat relatief weinig mensen schrikken, maar is – in tegenstelling tot bandenplastics – wel een concrete term waar men zich iets bij kan voorstellen."