Door: Arjen van der Sar
Vernieuwde banden verdienen meer aandacht van ondernemers in transport, logistiek en OV, vindt VACO, dat zich in een nieuwe campagne sterk maakt voor een overheidsstimuleringsregeling. Het initiatief vindt bijval bij Kargro Banden/Banden Plan Europa, Nederlands grootste bandenvernieuwer. "De campagne komt op een goed moment. Wij merken dat het kwartje in de transportsector begint te vallen. Een win-win: bandenvernieuwing is een goede manier om te vergroenen, die ook bedrijfseconomisch voordeel biedt", zegt Kees-Jan Riemersma, verkoopdirecteur van Banden Plan Europa.
Kargro Banden heeft twaalf keurmeesters in dienst die op locatie gedemonteerde vrachtwagenkarkassen selecteren en keuren bij bandenspecialisten en transportbedrijven. Karkassen die geschikt zijn voor loopvlakvernieuwing worden aangekocht. Duizenden banden uit Europa en daarbuiten worden samengebracht op de hoofdvestiging in Montfoort.
Eigen productielijnenEen deel van de goedgekeurde karkassen wordt geëxporteerd naar meer dan 40 landen, waar de banden in lokale bandenvernieuwingsfabrieken worden bewerkt en voorzien van een nieuw loopvlak. De Kargro Groep heeft met dochter Banden Plan Europa ook eigen bandenvernieuwingsproductielijnen in drie fabrieken. In Montfoort wordt UBO warmvernieuwingstechnologie toegepast. Hierbij kunnen banden van hiel tot hiel vernieuwd worden. Voor speciale inzet in bijvoorbeeld OV kan een extra dikke laag (fender) op de zijwand aangebracht worden, inclusief slijtage-indicatoren die aangeven tot hoe ver een zijwand mag afslijten.
Daarnaast is er Bandag (onderdeel Bridge-stone Group), dat gebruik maakt van een koudvernieuwingstechniek en een voorgevormd loopvlak dat met de juiste lengte op het karkas wordt aangebracht. In het Bandag leveringsprogramma zijn veel Bridgestone profielen opgenomen met de daarbij behorende kwaliteit. "In Kalmthout (België) passen wij de koudvernieuwingstechniek van Marangoni Ringtread toe", legt Kees-Jan Riemersma uit. "De loopvlakken bestaan uit een ring, loopvlak uit één stuk. Per afmeting heb je de juiste ring nodig, die wij met speciale apparatuur perfect op het karkas kunnen passen."
Kostprijs: zestig procent van nieuwe bandEen deel van de banden wordt compleet, dus inclusief bewerking en karkas, geleverd aan de bandenspecialisten en grossiers. Daarbij is het altijd mogelijk om banden te bewerken op klantnaam, zodat de eindgebruiker zijn eigen, bewerkte karkassen terugkrijgt. "Voor een kostprijs van pakweg zestig procent van een nieuwe band, krijgt een karkas een tweede leven. Met dezelfde kwaliteit als een nieuwe band. Ik durf zelfs te stellen: met een betere kwaliteit dan menig nieuw tweede- of derdelijnsproduct. Bandenvernieuwing is het inbouwen van een extra leven, waarmee end-of-life een flinke tijd kan worden uitgesteld. Als dat eenmaal aan de orde is, volgt verwer-king door Kargro Recycling in Nederweert, waar end of life banden worden verwerkt tot grondstoffen die voor diverse toepassingen geschikt zijn. Zo bieden wij in onze onderne-ming diverse oplossingen om het maximale uit elke band te halen."
Sterke argumentenRechtstreeks besparen én groener onderne-men: het zijn sterke argumenten waar steeds meer transport- en OV-bedrijven mee uit de voeten kunnen. "Ik hoor bij transportonder-nemingen dat de CO2-footprint steeds meer een onderwerp van gesprek wordt. Steeds meer bedrijven leggen zichzelf keiharde doelstellingen op – en zien bandenvernieu-wing als een relatief eenvoudige manier om een verschil te maken. Tegelijk duwen ook hun klanten ze de goede richting uit. Grote supermarktketens stellen 'groene' eisen aan hun vervoerders, van wie ze aantoonbare terugdringing van CO2-uitstoot verwachten. Wil je op termijn in aanmerking blijven komen voor een vervoerscontract, dan moet je mee in de vergroening. Loopvlakvernieuwing is een uitstekende manier om dat te doen."