Devulkanisatie

Universiteit Twente ontwikkelt duurzamere autobanden

Milieu grote winnaar dankzij door RecyBEM gefinancierd onderzoek

In samenwerking met de Universiteit Groningen heeft promovendus Sitisaiyidah Saiwari van de Universiteit Twente een nieuwe recyclingmethode ontwikkeld voor oude banden. Deze doorbraak maakt het mogelijk dat veertig procent van het afgedankte rubber kan worden hergebruikt bij de productie van nieuwe banden, in plaats van het huidige maximum van vijf procent. Oude banden zijn daarmee geen afvalstroom meer, maar een grondstof voor nieuwe banden. In Nederland zamelen we jaarlijks zo'n negen miljoen banden in, waarvan ongeveer twee derde schrot. Met de nieuwe recyclingcyclus zouden deze oude banden gebruikt kunnen worden als grondstof voor nieuwe banden. Dat is goed voor het milieu en daarmee gaan ook grondstoffen die steeds schaarser worden niet verloren. Het onderzoek is volledig door ons gefinancierd. De ontwikkelde technologie is geoctrooieerd.

Hergebruik is beter dan recycling

Volgens de Ladder van Lansink kunnen we grondstoffen beter hergebruiken dan recyclen, verbranden of zelfs weggooien. "Gebruikte autobanden worden nu gerecycled in producten zoals vloermatten, voetbalvelden met rubbergranulaat of verkeersmeubilair zoals rubberen bumpers" zegt supervisor Wilma Dierkes. "In sommige onderdelen van nieuwe banden kan nu hooguit vijf procent rubber gebruikt worden. Wij proberen dat vulkanisatieproces terug te draaien, waardoor zo'n veertig procent in nieuwe banden verwerkt kan worden. Een grote vooruitgang."

Minder verlies van grondstoffen

In het recyclingproces van Saiwari worden alleen de zogenaamde zwavelbruggen opengebroken. Het polymeer, als molecuul verantwoordelijk voor de meest kritieke eigenschappen van rubber, wordt niet aangetast. "Natuurlijk blijven we wereldwijd dezelfde hoeveelheid gebruikte autobanden produceren, maar dankzij dit proces gaan er veel minder grondstoffen verloren. Nu worden de banden gerecycled of verbrand waarmee alleen energie wordt gewonnen. Het milieu is bij dit nieuwe proces dus ook een grote winnaar."

Lees de volledige thesis: 'Post-consumer tires back into new tires, de-vulcanization and re-utilization of passenger car tires' (pdf-document, 10,5 MB).

Bron: TU Twente