Door: Arjen van der Sar
Nog even en nieuwe banden mogen alleen nog met het vernieuwde Euro-pese bandenlabel worden verkocht. Brussel wil dat verkopers bij autodealers en bandenbedrijven het vernieuwde milieu-etiket veel actiever gaan gebruiken en dat consumenten bij hun aankoop meer focussen op 'de betere band'. Na de ingangsdatum van 1 mei 2021 nadert ook een andere mijlpaal die effect heeft op de bandenrecycling: het label gaat op termijn ook gelden voor vernieuwde banden. Peter Wilbers (Kies de Beste Band) legt uit wat er staat te gebeuren.
Na acht jaar kon het bestaande bandenlabel – ingevoerd in 2012 – wel een opfrisser gebruiken. Het vernieuwde etiket is daadwerkelijk frisser en de scores voor de drie criteria worden duidelijker aangegeven. Maar met de invoering van het vernieuwde Europese bandenlabel hopen de deelnemers van het programma Kies de Beste Band ook een nieuw elan aan te boren. "Het oude label was en is nog onvoldoende 'top of mind'. Slechts weinig kopers selecteren hun nieuwe banden met het label in de hand, met de gedachte om drie A's te scoren op energie-efficiëntie, veiligheid en afrolgeluid", zegt Peter Wilbers, namens het ministerie van I&W program-mamanager van Kies de Beste Band, waarin onder meer NSG, VACO, BOVAG, ANWB, VNR, RecyBEM, RAI-Vereniging en Band op Span-ning meedoen.
Op feestjes pochen met je nieuwste aankoop – "Vandaag nieuw setje banden gescoord, natuurlijk wel triple A op het bandenlabel" – is nog lang niet aan de orde. Maar Wilbers hoopt toch dat kopers – consumenten maar zeker ook fleet owners – hun nieuwe banden op z'n minst wat bewuster en kritischer gaan kiezen. "Concreet: dat zij door bandenspecialisten, garagebedrijven en autodealers actiever worden gewezen op het bandenlabel van banden. En dat er op den duur meer bewustzijn onder kopers ontstaat van wat 'de betere banden' en de voordelen ervan zijn."
Veel besparenBoodschap: als heel Nederland overstapt op betere banden, is dat goed voor het milieu en voor onze portemonnee. Als autobezitters voor 'de betere banden' kiezen, dan daalt het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Het is niet moeilijk voor te stellen dat dat vele miljoenen euro's bespaart. "Die stap wordt niet vanzelf gezet", zegt Wilbers. "De meeste men-sen kiezen bij het aankoopmoment – vaak bij onvoldoende profiel tijdens de APK-keuring – voor de aantrekkelijk geprijsde aanbieding. Het is voortaan de taak van de verkoper, de expert, om actiever banden aan te bieden die én A- en/of B- scores hebben én een goede prijs."
Helaas is slechts 5 procent van de autobezitters zich bewust van het bestaan van een bandenlabel. Een percentage dat rap omhoog moet, onder meer door gerichte campagnes van 'Kies de Beste Band' en van relevante brancheorganisaties. "Het gaat om betere zichtbaarheid van het etiket, beter leesbare en goed begrijpelijke informatie, zowel op de verkooplocatie als op websites. Met nu ook het sneeuwvloksymbool als aanduiding dat een band geschikt is als winterband. Ook autodealers worden verplicht om consumenten bij interesse in de aankoop van een nieuwe auto een productinformatieblad met labelinformatie over de banden onder die auto te overhandigen."
Nieuw is ook dat bandenfabrikanten verplicht worden nieuwe (families van) banden die ze op de markt brengen op te nemen in een centrale Europese database, waardoor kopers en toezichthouders als de ILT goed inzicht hebben in het aanbod.
Ook vernieuwde bandenHet bandenlabel was sinds 2012 al verplicht voor nieuwe personen-, bedrijfs- en vrachtautobanden. Daar komt in de herziene verordening op termijn een labelverplichting bij voor vernieuwde vrachtautobanden. "Hiervoor zal de Europese Commissie eerst een geschikte meetmethodiek moeten laten ontwikkelen. Voordat deze gereed is zal naar verwachting nog wel zo'n twee jaar duren. Maar de verordening is er klaar voor", meldt Wilbers.
Eenzelfde voorschot is genomen voor het microplasticsvraagstuk. "Banden zijn als gevolg van slijtage een bron van microplastics. Bandenfabrikanten zullen in de herziene verordening op termijn ook informatie moeten leveren over slijtsnelheid van een band, over hoeveel kilometers deze gemiddeld meegaat. Ook hiervoor moet nog een geschikte meet-methodiek worden ontwikkeld. Zodra deze gereed is, moet ook die informatie op het label worden opgenomen."
Gezamenlijke inzetKies de Beste Band en relevante branche- en consumentenorganisaties als VACO, BOVAG, en RAI Vereniging en ANWB zullen gezamenlijk hun leden en de buitenwereld bewust proberen te maken van de komst en functie van het vernieuwde bandenlabel. Wilbers: "Hoe sneller en breder het vernieuwde bandenlabel bekendheid krijgt, hoe beter. Vooral bij grotere wagenparken verwacht ik dat dat best snel kan gaan. Wie bij aanbestedingen van wagenparken door de overheid kiest voor banden met een beter label, scoort extra punten volgens de criteria voor Maatschap-pelijk Verantwoord Inkopen. Dit alles kan er aan bijdragen dat meer consumenten en wagenparkbeheerders voor beter gelabelde banden kiezen en 'Kies de Beste Band' meer praktijk wordt."