Door:Arjen van der Sar
Het jaar begon bij RecyBEM met de intentie om in 2020 de negatieve bandenbalans om te buigen. En toen kwam Covid-19. RecyBEM hield aanvankelijk rekening met de zwartste scenario's, waarin de bandeninzameling vrijwel tot stilstand komt en het RecyBEM-systeem zwaar op de proef wordt gesteld. "De uitdagingen van 2020 werden daarmee groot, maar met veel flexibiliteit en vertrouwen in elkaar staan we met z'n allen nog recht overeind, RecyBEM en de on-dernemers", zegt Joost Kester Jacobs, COO van RecyBEM in een terugblik op 2020.
RecyyBEM wilde in 2020 vol inzetten op het managen van de bandenbalans. De pandemie zette alles op z'n kop. Het werd een periode waarin handhaven, controleren en sturen een echte uitdaging werd, door alle restricties en door de wens om iedereen in het proces gezond te houden.
"De pandemie leverde in de eerste maanden vooral veel vragen op: wat doet dit met de bandenstromen, met de verkoop, met de inzameling en vooral met alle mensen die in onze branche werken. De eerste gedachtes waren dat het inzamelen misschien wel in elkaar kon storten, tot 40 procent van het normale niveau? Wat gebeurt er dan, hoe staan de bedrijven er dan voor?", zo brengt de operationeel directeur van RecyBEM in herinnering.
Vragen en scenario'sBij RecyBEM zijn scenario's opgesteld, met maatregelen, verwachte effecten én moni-toring van de realiteit. "Het gaat om onze eigen mensen en ingehuurde krachten, maar ook om pakweg twintig bedrijven die vrijwel geheel leven van de inzameling van personenwagenbanden. Al die bedrijven zijn essentieel voor de RecyBEM-systematiek. Opdrogen van de bandenstroom of een grote ziektegolf onder medewerkers – bijvoorbeeld chauffeurs – zou grote gevolgen hebben voor de inzameling." Vragen en scenario's die Kester Jacobs en zijn collega's in nauwe samenspraak met zo veel mogelijk inzame-laars hebben beoordeeld, gevolgd door de vraag: wat kunnen we doen voor de branche? Waar kan RecyBEM ruimte en flexibiliteit bieden in het systeem, terwijl we oog blijven houden voor de bandenbalans? Eén van de stappen was de export van waardebanden. "Wij hebben de inzamelaars daarbij zo veel mogelijk contractueel de ruimte gegeven om die banden langer te kunnen opslaan." Daarnaast heeft RecyBEM de ontwikkelingen voortdurend gemonitord. "We hebben zicht gehouden op bedrijven die mogelijk in problemen kunnen komen. Uiteindelijk viel dat enorm mee, want geen van onze scenario's voor bandenafname werd realiteit. Het tegendeel bleek al snel. We hebben de bandeninzameling alleen maar zien toenemen. Met als gevolg een nieuwe uitdaging voor de bandenbalans."
Medewerkers bleven gezondGelukkig bleven medewerkers bij de meeste bedrijven gezond. Er kwam een protocol voor de bandenbranche dat is vertaald naar de inzamelaars, zodat zij konden doorgaan met hun vitale werkzaamheden. Intussen raasde de pandemie wel door Nederland en heeft RecyBEM de controles anders moeten inrichten. "We hebben de fysieke controles bij de ontdoeners in de eerste maanden moeten opschorten. We wilden niet de verspreider zijn van het virus. Toen het in de zomer veilig genoeg leek, mochten onze controleurs weer op pad, met een duidelijk en veilig protocol. Zo hebben we al die maanden onze uitvoe-rende en handhavende plicht goed kunnen nakomen."
De tweede golf bracht veranderingen, waarbij RecyBEM de lessen uit de eerste golf toepaste. De focus bij controle en handhaving kwam meer op telefonisch contact te liggen. "Controleurs hebben we in korte tijd opgeleid, protocollen en vragenlijsten zijn aangepast. Fysiek bezoek werd telefonisch bezoek. Met positieve resultaten. Doordat iedereen – controleurs en ondernemers – flexibel en coöperatief was, werd telefonisch toezicht de nieuwe realiteit. We gaan hiermee door zolang Corona nog in ons midden is."
Pluim voor controleurs en bedrijvenDat vindt Joost Kester Jacobs een pluim waard, voor de eigen controleurs, maar zeker ook voor de RecyBEM-leden, inzamelaars en ontdoeners. "De controleurs zijn er zeker ook om de ondernemer te helpen, te wijzen op zijn verplichtingen en te adviseren over hoe hij daar goed aan kan voldoen. Zo blijft het systeem goed werken en ik heb gezien dat onze ondernemers het belang daarvan volledig inzien." De controleurs hebben tijdens de tweede golf extra energie gestoken in het informeren van ondernemers over hun verantwoordelijkheden. "Zo hebben we veel contacten ook actief nagebeld. Dat hebben ze ook gedaan met zo'n 300 caravan- en aanhangwagenbedrijven die nog geen lid zijn, met als gevolg dat we dit jaar meer nieuwe leden verwelkomen dan we ooit hebben gedaan. Een mooi resultaat in een uitdagend jaar. En een nieuw besef: ook in moeilijke tijden vinden we met elkaar mogelijkheden om heel efficiënt en effectief onze taken uit te voeren."
Les en afdronkDat moet volgens Joost Kester Jacobs de les en afdronk zijn van dit jaar: "Dat we het systeem alleen overeind houden als we transparant zijn, gegevens en kennis delen en vertrouwen in elkaar hebben zodat de controles kunnen doorgaan. En dat iedereen in de branche flexibel genoeg is om een alternatieve werkwijze te hanteren omdat de Coronacrisis dat nu eenmaal vraagt. We moeten het systeem draaiend houden en de bandenbalans gezond houden – en dat alles vooral 'op Corona-verantwoorde wijze'. De gezonde bandenbalans begint bij de ondernemer, iedere speler is verantwoordelijk voor zijn eigen bandenbalans. Dat kan, ook als Nederland in de komende periode Corona nog niet onder controle heeft."