Sebahattin Altintas is in het bestuur van de Band en Milieu organisatie een bijzonder lid. Hij is de enige producentenvertegenwoordiger met een puur financiële achtergrond. Voordat hij in 2018 bestuurslid werd, was hij ook altijd van de partij bij ledenvergaderingen. De CFO van Pirelli Benelux over de grote betrokkenheid die hij al jaren toont: "Ik ben er trots op om bij te dragen aan een collectief retoursysteem van gebruikte banden dat in Europa echt naam heeft gemaakt."
Sebahattin, voor wie hem kent 'gewoon Seba', is een kind van Turkse ouders, geboren en opgegroeid in Rotterdam. Hij begon zijn loopbaan als accountant bij Deloitte en maakte in 2007 de overstap naar Pirelli Tyres. "Hoewel wij een breed assortiment hebben, zijn wij nadrukkelijk sterk in wat wij de high-value markt noemen, het premium en prestige segment. We hebben een kantoor in Nederland, maar het meeste werk wordt gedaan vanuit de Benelux-organisatie in ons kantoor in Brussel. Met dertig man bedienen wij de Benelux-markt en houden wij contact met bijvoorbeeld fitters, handelaren, autodealers en garagebedrijven. De doelgroep van Pirelli-banden: kwaliteits- en merkbewuste kopers. Mensen die voor de 'perfect fit' gaan, de juiste band onder de auto."
Een belangrijk verschil met andere producenten is dat Pirelli alleen consumenten- producten aanbiedt; de focus van Pirelli ligt op banden onder personenauto's, motoren en fietsen. "Ook onder wel zeer bijzondere personenauto's – in de Formule 1", lacht Seba Altintas, die vanwege de betrokkenheid van het merk bij de autosport nooit om een gespreksonderwerp verlegen zit bij contacten met Pirelli-relaties in Nederland. "Met mensen in de autobranche was Formule 1 altijd al een onderwerp. Maar sinds Max Verstappen vooraan meedoet, wil iedereen alles over de sport weten. Iedereen heeft het er over. Een grand prix bezoeken zit er al een tijdje niet in. Ik hoop dat we in september dit jaar naar de GP van Nederland kunnen."
Als lid van de Raad van Toezicht van Stichting Fonds Band en Milieu kijkt hij sinds drie jaar met interesse naar het reilen en zeilen van de inzameling en recycling van afgedankte autobanden in Nederland. "Ik ben bij Pirelli in de Benelux ook verantwoordelijk voor ons sustainability beleid. Hoewel wij in Nederland zelf geen banden produceren, is dat een beleid met een constante toewijding om economische, sociale en ecologische prestaties in de gehele keten te verbeteren. Een 360 graden blik met oog voor mens en milieu. Ik zie dat als een serieuze verantwoordelijkheid, want ik vertegenwoordig het bandenmerk met de hoogste notitie in de Dow Jones Sustainability Index in onze sector. We zijn daarmee wederom sustainability leader in de sector Automobiles & Components geworden in 2020. Een positie die je als bedrijf alleen krijgt als alles wat met duurzaamheid te maken heeft kritisch wordt benaderd in de eigen organisatie."
De missie om duurzaamheid in alle processen centraal te stellen, bracht Altintas bij RecyBEM. "Ik wil een bijdrage leveren, meewerken aan het organiseren van circulariteit in de bandenwereld. Ik vind het ook echt interessant om te zien wat er gebeurt op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld bij de herverwerking van onze banden. Ik vind het mooi om te zien hoe goed het systeem van RecyBEM georganiseerd is. De regels zijn duidelijk, de verplichtingen van de stakeholders zijn helder en er is ook een zekere discipline, die vanuit de RecyBEM-directie scherp wordt bewaakt en gehandhaafd. Dat alles zorgt voor een zekere stabiliteit in het systeem, wat een prestatie is van iedereen die bijdraagt", zegt Altintas, die eraan toevoegt dat die stabiliteit in veel andere landen niet altijd vanzelfsprekend is.
Verder vindt hij het opvallend dat binnen het bestuur zo veel partijen samenwerken die feitelijk elkaars concurrent zijn. "Professionals uit alle richtingen, met veel kennis van de materie en ervaring in de business zitten daar echt als teamwerkers. De petten van het eigen merk gaan af als we aan tafel zitten, persoonlijke en zakelijke belangen verdwijnen naar de achtergrond. Iedereen draagt bij op een respectvolle manier, op gelijkwaardige basis. Het gezamenlijke doel: zorgen dat het proces van inzamelen en recyclen perfect verloopt."
Dat gaat niet altijd vanzelf, de bandenbalans moet continu bewaakt worden. Altintas noemt het lastigste aspect van het RecyBEM-werk het voortdurend kijken naar mogelijkheden voor afzet: "Het zoeken en aanjagen van nieuwe toepassingen voor het materiaal dat voortkomt uit de verwerking van afgedankte banden is essentieel. Het is tegelijk ook heel lastig, het vergt samenwerking tussen verschillende partijen. Dat werk is razend belangrijk, je kunt nooit achterover leunen. Als steeds meer fabrikanten, zoals ook wij, steeds meer herwonnen grondstoffen verwerken in hun banden, dan doet dat ook iets met het restmateriaal dat over een aantal jaar wordt gewonnen uit oude banden."
Daarover gesproken: hoe staat het met de duurzaamheid bij Pirelli? Altintas meldt dat de lat qua duurzaamheid in zijn organisatie in de komende jaren hoog ligt. "Net als vrijwel elke producent werken wij bij de productie steeds meer met door recycling teruggewonnen grondstoffen. In ons productieplan voor 2021 tot 2024 geven wij aan meer renewable materialen en minder fossiele brandstoffen te gaan gebruiken. In 2025 hebben we een harde target staan dat 40 procent van onze banden moet bestaan uit hernieuwbare materialen. Een mooi en goed doel – we gaan daarvoor!"