Bandenhandel Tielemans investeert in een goede naam en vertrouwt op vaste kwaliteiten

BEM-circle nr. 3 juni 2021

Bandenhandel Tielemans, Veldhoven

Een goede reputatie gaat boven kort termijn gewin

Het zijn de details die bij Bandenhandel Tielemans het verschil maken. Bij hun bedrijf aan de Kruisstraat in Veldhoven, net westelijk van Eindhoven, vertrouwen vader Adrie en zoon Nick op kwaliteit en service, uiteraard tegen een goede, marktconforme prijs. "Dat blijft in de handel toch de gouden formule, met eerlijk zakendoen. Ook de komende jaren kunnen wij daarmee naar ons idee een goede boterham verdienen."

Het is vandaag druk bij Tielemans aan de Kruisstraat in Veldhoven. Op een steenworp afstand van de A2, die het dorp scheidt van Eindhoven, wordt hier hard gewerkt voor de klanten. Vier monteurs in de montagehal zijn bezig om auto's te voorzien van een set gebruikte of nieuwe banden. Er wordt hier niet gewerkt met een 'fancy' afsprakensysteem, je kunt hier gewoon wachten tot de klus klaar is, met een kopje koffie en uiteraard corona-veilig. Daarbij is er de prettige zekerheid dat er met een voorraad van 20.000 gebruikte banden altijd een goede en passende set te vinden is, voor elke klant.

Voor de inzameling laten vader en zoon Tielemans twee vrachtwagens door praktisch het hele land rijden, vrijwel uitsluitend bij garagebedrijven. "Dat levert op jaarbasis een 'oogst' op van vele tienduizenden banden", vertelt Nick met enige trots. 

"We zijn een echte ondernemersfamilie", zegt Adrie. "Ik ben op 15-jarige leeftijd gestart in de bouw en kwam in 1983 in de bandenhandel terecht. Onze huidige locatie op de Kruisstraat is in de loop der tijd steeds verder uitgebreid. Mijn dochter heeft een eigen kapperszaak en Nick gaat op den duur de dagelijkse bedrijfsvoering van mij overnemen."

Bijzondere vraag

Terwijl vader Adrie verder gaat met het bellen van garagebedrijven over de volgende inzamelingsronde, staat zoon Nick een klant te woord. Een klant met een bijzondere vraag, want de banden die Nick kan leveren moeten eigenlijk vandaag nog gemonteerd zijn, in verband met een korte vakantie van de klant. "Verkopen we nee, omdat het te lastig is? Absoluut niet, we gaan deze klant niet in de kou laten staan. We hebben pas onze chauffeur bij een soortgelijk geval een uur laten omrijden om banden voor een klant te laten oppikken. Het is die stap extra die ervoor zorgt dat onze klanten graag bij ons terugkomen."

Vergaande service

Het zijn dit soort details – deze vergaande service – die een bandenbedrijf anno 2021 helpen overleven, zo vinden zoon Nick en vader Adrie Tielemans. Adrie, die het bedrijf twintig jaar geleden oprichtte, vult aan: "Het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken wilt doen, hoe je bekend wilt worden. Ik vind het vooral belangrijk om beloften na te komen, ook bij de inzameling. Natuurlijk doen we het goed en volgens de regels, daarom zijn we ook aangesloten bij de BEM. Maar we doen ook netjes en prettig zaken met de partijen waar we onze banden inzamelen. We komen onze afspraken na, dat hoort bij professioneel werken. Als een garagebedrijf van zijn banden af wil en we spreken af dat we maandag ophalen, dan moet je dat niet laten versloffen en denken dat vrijdag ophalen ook goed is. Om vervolgens niet meer van je te laten horen – even een belletje is wel zo klantvriendelijk."

Oog voor detail

Klantvriendelijkheid en oog voor detail hebben Bandenhandel Tielemans gemaakt tot wat het nu is. "De basis is een goede prijs", analyseert zoon Nick. "Daarnaast moet de kwaliteit kloppen met wat je beloofd hebt. Daar mag geen enkele twijfel over bestaan. Komt er een klant terug met een klacht over een band die toch niet helemaal goed is, dan zijn we hem meteen ter wille: liever het korte termijn verlies pakken dan riskeren dat we met ons bedrijf de naam krijgen dat we de kantjes er vanaf lopen. Uiteindelijk levert een goede reputatie op den duur veel meer goodwill – en klantentrouw – op."

Nieuwe hal

Bij dit alles maken vader en zoon Tielemans bewust niet te grote stappen vooruit. De meest recente grote investering is de nieuwe hal die zij twee jaar geleden lieten bouwen. De extra ruimte die daarmee beschikbaar kwam, is vooral gebruikt om de voorraad overzichtelijker op te slaan. Nick: "We gebruiken een goed stickersysteem om elke band te kwalificeren. Dat doen we bewust handmatig, niet gedigitaliseerd. Ik begrijp dat het voordelen heeft om alles digitaal vast te leggen, maar we hebben dan ook minstens een of twee man extra op kantoor nodig om dat systeem te onderhouden. Mijn vader en ik kennen de voorraad goed, we weten precies en snel te vinden wat de klant zoekt. En daar vertrouwen we op!"

Doelbewust investeren in goede naam

De goede naam waar vader en zoon doelbewust in investeren, heeft ze een degelijke klantenkring in de wijde regio opgeleverd. "Ik denk dat die kring wel tot dertig kilometer rond Veldhoven reikt", zegt Nick. "Vroeger waren het vooral klanten met een kleine beurs, die voor een goede band tegen een scherpe prijs kwamen. Tegenwoordig ook steeds meer mensen die zich prima een nieuwe set kunnen veroorloven. Maar goede banden waar je probleemloos nog twee of drie jaar mee kunt rijden – en dat voor een goede prijs – dat spreekt iedereen aan!" Nick gelooft niet zo in de klant die louter het milieu als drijfveer heeft om voor gebruikte banden te gaan. "Zo werkt dat volgens mij nog niet echt, althans niet hier in Veldhoven. Kwaliteit voor een goede prijs, dat blijft volgens mij eeuwig aantrekkelijk."

Vertrouwen op vaste kwaliteiten

Hoe zien vader en zoon de toekomst? Na de schrik van de coronacrisis (Nick: "Daar zijn we goed doorheen gerold") vertrouwen de twee ondernemers op hun vaste kwaliteiten en op hun sterke lokale en regionale wortels. Hoe lang vader Adrie (65 en bijna pensioengerechtigd) nog blijft meedraaien in het bedrijf, daar hebben vader en zoon nog geen ei over gelegd. Hij speelt in zijn vrije uurtjes golf met een vriendenkring op mooie banen binnen en buiten de regio – en soms wat verder weg, bijvoorbeeld in Portugal. Als Adrie de zaken in de loop van de jaren aan Nick overlaat, dan heeft hij in elk geval een sportieve hobby die hem ook sociaal veel plezier brengt.

Daar is zoon Nick (28) voorlopig niet aan toe, want hij traint nog drie keer per week om in het eerste van UNA zijn voetbalkwaliteiten te laten zien. "En natuurlijk sponsoren we als bedrijf onze club ook, met onze naam op de tenues van B1. Ik geloof niet dat we door die sponsoring extra banden verkopen. Maar door lokaal actief te zijn, ik met mijn voetbal, mijn vader met zijn golf, laten we ons toch zíen. En dat geeft toch binding, mensen kennen ons. En als ze dan toch eens een bandenset bij ons kopen en ze zijn tevreden, dan komen ze terug. Daar doen we het voor!"