Als we de klimaatverandering willen tegenhouden, dan zullen we dat samen moeten doen. Ook het bedrijfsleven zal dus z'n bijdrage moeten leveren en die wil is er. En het liefst zo concreet mogelijk, met duidelijke doelen. De Europese bandenindustrie, de ETRMA, heeft die bijdrage concreet gemaakt in de door Frans Timmermans gelanceerde Green Deal. Wat zijn de voornemens en beloften van de industrie om met name de CO2-uitstoot van de eigen processen én van het gebruik van autobanden terug te brengen? Alex van Gelderen, adviseur technische dossiers bij RecyBEM en manager ELT bij de ETRMA, licht de beloftes toe.
De eerste belofte betreft de rolweerstand van autobanden. Een belangrijk gegeven, vanwege de directe relatie hiervan met brandstofverbruik. De industrie heeft zich gecommitteerd om na 2024 alleen nog nieuwe banden met een rolweerstand uit de categorie C of beter op de markt te brengen. Daarbij zullen de meeste banden met een hogere rolweerstand geleidelijk van de markt verdwijnen. De Europese bandenindustrie roept de wetgever op om hierin te ondersteunen met regelgeving waardoor slechter presterende banden geweerd kunnen worden. Op dit moment zijn er namelijk al betere banden, maar de gemiddelde prestaties van een band zijn niet verbeterd doordat de consument nog te weinig de keuze voor de beste band maakt. En dat terwijl de impact hiervan op de CO2-uitstoot groot is. Deze staat gelijk aan de impact van het verwijderen van 1 miljoen voertuigen van de weg.
De tweede belofte gaat over het verder verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo zetten de fabrikanten zich in om de prestatielimieten voor grip op nat wegdek voor nieuwe banden met 10 tot 20 procent te verhogen, afhankelijk van de bandencategorie. Daarnaast ondersteunt de industrie de ontwikkeling van een testmethode om de grip van versleten banden van personenauto's (C1) op nat wegdek te evalueren. Dit maakt het mogelijk om tegen 2024 nieuwe limieten voor de grip van deze banden op nat wegdek te kunnen invoeren. De bandenindustrie ondersteunt ook bij het vinden van een geschikte aanpak voor C2- en C3-banden.
Als derde belofte wil de industrie zich inzetten om de slijtage van banden aan te pakken. De bandenindustrie heeft veel technische kennis en is bereid met deze expertise bij te dragen aan de ontwikkeling van een testmethode om de slijtage van banden vast te stellen.
Tot slot zal de industrie zich inzetten voor loopvlakvernieuwing van vrachtwagenbanden. Hiermee worden namelijk waardevolle grondstoffen bespaard. Alle nieuwe banden zijn voorzien van een bandenlabel waarmee de prestaties van een band vergeleken kunnen worden. Voor loopvlakvernieuwde banden bestaat geen label. Dat moet veranderen en daarom willen de bandenproducenten technische ondersteuning bieden bij de introductie van een labelverordening voor vernieuwde vrachtwagenbanden.