Autobandrecycling.nl BV in Stadskanaal heeft in Meertend Trip (30) een nieuwe directeur-eigenaar. Na het vertrek van Derk Petersen nam Trip het bedrijf over waar hij negen jaar geleden 'onderaan' begon, als magazijnhulp. "Daarna heb ik alles gedaan van banden sorteren tot de export organiseren en het klantcontact. Ik was klaar voor deze nieuwe taak. Al is het wel spannend en uitdagend", zegt de nieuwe directeur van het elf medewerkers tellende bedrijf.
Derk Petersen bouwde in vele jaren behalve een inzamel- en recyclebedrijf van autobanden ook een autobedrijf en een garage met bandenservicepunt op. Toen hij besloot actief te worden in de camperbouw, kwam hij bij de zoektocht naar een opvolger al snel uit bij Meertend Trip. De nieuwe directeur-eigenaar: "Ik heb natuurlijk wel even nagedacht over de vraag of de autobandenrecycling voldoende toekomst heeft. Er verandert veel, aan auto's en aan banden. Maar ik zie de auto tussen nu en tien jaar nog niet vliegen. Zolang de auto rijdt, blijven banden nodig. En slijten doen ze ook. Ik heb de sprong gewaagd."
De veranderingen waar de jonge ondernemer op doelt betreffen onder meer de elektrische auto's. De banden die daar onder zitten, zijn niet of nauwelijks geschikt voor export, wat de nieuwe ondernemer ziet als 'het leukste spelletje'. "De meeste afzetgebieden lopen wat achter op wat in Nederland gangbaar is. De specifieke bandenmaten die mijn afnemers in onder meer Afrika vragen, zien we hier steeds minder. Hun vraag en ons aanbod passen niet naadloos op elkaar. Ik vermoed dat de export hierdoor op den duur wel wat gaat teruglopen."
Meertend Trip vond onlangs een creatieve oplossing voor een afnemer: "Ik heb een halve container met wat grotere velgen – vijftien in plaats van dertien inch – aan een Afrikaanse afnemer gestuurd, wat groter en dus prima passend voor de lokale markt. De klant was er blij mee." Trip zet dezelfde creativiteit in waarmee Derk Petersen zijn bedrijf opbouwde. "Stilzitten helpt niet. Ik zal op zoek moeten naar andere afzetmarkten. We waren al actief in export naar Miami, misschien kunnen we daar uitbreiden, mogelijk ook meer richting Zuid-Amerika. Zo sta ik er in: van een probleem een uitdaging maken, een oplossing vinden. Dat vind ik het leuke aan ondernemen."
Zo zijn er meer uitdagingen. Een deel van de banden van het bedrijf van Trip gaat naar verwerkers in Duitsland. "Het transport wordt steeds meer een probleem. Wij rijden zelf niet met grote vrachtwagens, maar ik heb moeite om transportbedrijven te vinden die onze containerbakken van Stadskanaal naar de fabrieken in Duitsland kunnen brengen. De capaciteit is er gewoon niet, de transporteurs hebben het druk. En de prijs van het transport is navenant omhoog gegaan."
Heeft Trip de bedrijfsvoering onveranderd overgenomen van zijn voorganger, of heeft hij accenten verlegd?: "Er waren plannen om in het hele proces van lossen en sorteren de handmatige acties terug te dringen. De gedachte was om zo weinig mogelijk mensenhanden bij het werk te gebruiken. Dat was het plan in 2019. Het nieuwe lossysteem: als ik uit het raam kijk dan zie ik het staan. Het is er door corona nog niet van gekomen om het systeem goed in gebruik te nemen. Het is een van de eerste dingen waarin ik wil investeren als we wat meer vlees op de botten krijgen. Maar dan wel goed, met aanvullende investeringen in bijvoorbeeld een lopende band. De kosten van invoering houden niet op bij tienduizend euro."
Het tekent de aanpak van de nieuwe directeur-eigenaar: voortvarend waar het kan, behoedzaam waar het moet. "Ik heb de kunst kunnen afkijken bij Derk, die mij in 2018 zijn rechterhand maakte. Ik heb het hele proces bij dit bedrijf gedetailleerd leren kennen, ik weet goed hoe het werkt. Mijn medewerkers zag en zie ik nog steeds als collega's, aan de samenwerking is niets veranderd, ook al ben ik nu formeel hun baas. Ik wil het woord werkgever of baas eigenlijk niet horen. Ik ben 'one of the guys' en ik heb ze hard nodig. En Derk, die komt elke vrijdag aan voor koffie en om even te brainstormen. Hij wil dat het bedrijf goed blijft draaien en mag graag meedenken – en ik juich dat toe. Dat is Derk hè, hij blijft meedenken en sparren."
Ook met RecyBEM – in de persoon van Joost Kester – maakte Meertend kennis. "Ik heb me de laatste tijd vooral gefocust op de certificering, dat was belangrijk. Met goed resultaat overigens. Het is even iets waar je doorheen moet. Ik ben blij dat het er is, ik zie het als een check van de kwaliteit. Het zorgt ervoor dat de bedrijven in deze branche ergens voor staan, dat ze goed zijn in wat ze doen. Dat houdt avonturiers buiten de deur en houdt de drempel hoog."
Hoe staat het in Stadskanaal met het plan om zelf banden te verwerken tot granulaat? "Daar ga ik werk van maken, want daar is naar mijn idee op den duur geen ontkomen aan. De verwerkers aan wie ik lever, hebben een sterke positie. Wij zijn verplicht om te leveren, daar hebben wij geen keuze in: hebben ze veel aanvoer, dan gooien zij de prijs omhoog en dat voelen wij. En het gaat niet goedkoper worden. Die afhankelijkheid, daar wil ik vanaf. Banden alleen afvoeren is op termijn geen optie meer, ik moet werken aan een alternatief. Daar moeten wij goed aan rekenen en ook moeten we afnemers zoeken. Gelukkig kan ik voor goede ideeën op dat vlak nog steeds een beetje steunen op Derk Petersen."
Het is dus al met al geen gespreid bedje waar Meertend Trip is ingestapt. "Zoals bij elk bedrijf hebben we ook hier keuzes te maken en oplossingen te vinden. Dat is geen probleem. Ik zit vol energie en adrenaline en ben enthousiast om er iets van te maken. Ik weet zeker dat dit gaat lukken – al zal ik voortdurend 120 procent moeten geven. Die stop ik voor een groot deel in klanttevredenheid. Van mijn Afrikaanse klanten, maar ook van de garagebedrijven hier in de regio. Ik praat met ze, probeer ervoor te zorgen dat we allebei voordeel halen uit de relatie."
Trip vindt het in een relatie met een garagebedrijf belangrijk om service te bieden en om de afspraken na te komen. Hij ziet dat dat ook gewaardeerd wordt. "Mijn stelregel is: werk je met ons, dan weet je zeker dat binnen vijf werkdagen de banden worden opgehaald. Daar kun je op rekenen. Ik heb goede hoop dat dat soort betrouwbaarheid, die mate van ontzorgen, toch beslissend is."
Autobandrecycling.nl is een gecertificeerd inzamelingsbedrijf voor autobanden. Ze zamelen oude afgemonteerde autobanden van garages, bandenservicebedrijven en grossiers in. Alle autobanden die binnenkomen, worden volgens ISO-normen zorgvuldig geselecteerd. Bekijk hier de promofilm: