Op de Recovered Carbon Black Conference die op 22 en 23 november plaatsvond in Amsterdam hebben Bridgestone en Michelin hun visie op circulariteit van materialen gedeeld. Ze hebben de ambitie om het gebruik van teruggewonnen Carbon Black in banden te vergroten.
lk jaar bereiken naar schatting een miljard banden over de hele wereld het einde van hun levensduur. Veel van de technische uitdagingen rond het gebruik van gerecyclede en teruggewonnen materialen van afgedankte banden zijn bekend, maar er blijven belemmeringen bestaan voor het bereiken van materiële circulariteit op de schaal die nodig is om een duurzamer mobiliteitsecosysteem te realiseren. Volgens Bridgestone is op dit moment minder dan 1 procent van al het Carbon Black in nieuwe autobanden afkomstig van gerecyclede banden. Teruggewonnen Carbon Black biedt de mogelijkheid om de afhankelijkheid van de bandenindustrie van petrochemicaliën te verminderen door een deel van het traditionele Carbon Black te vervangen door een duurzaam en circulair alternatief zonder prestatiecompromissen. Bovendien vermindert het gebruik van teruggewonnen Carbon Black bij de productie van nieuwe banden de CO2-uitstoot tot 85% in vergelijking met nieuwe materialen. Op de conferentie hebben Bridgestone en Michelin zich uitgesproken om het gebruik van teruggewonnen Carbon Black in nieuwe banden en andere rubberproducten te bevorderen en te vergroten. Om dit doel te bereiken, is samenwerking met belanghebbenden in alle aspecten van de waardeketen van de banden- en rubberindustrie nodig. Michelin en Bridgestone willen een coalitie smeden van belanghebbenden, waaronder bandenfabrikanten, leveranciers van Carbon Black, pyrolysepartners en opkomende technologie-startups om de voortgang te versnellen en het aanbod van teruggewonnen Carbon Black te vergroten.
"Het toenemend gebruik van teruggewonnen Carbon Black in banden is van cruciaal belang om de visie van Bridgestone op duurzame mobiliteit te verwezenlijken", zegt Jake Rønsholt, vice-president strategie en transformatie, Bridgestone Europa, Midden-Oosten, India en Afrika. "Samen met Michelin en andere belanghebbenden kunnen we een cruciaal momentum genereren voor dit belangrijke initiatief en onze inspanningen voortzetten om de CO2-uitstoot te verminderen en producten te vervaardigen uit volledig hernieuwbare en duurzame materialen."
"Al jaren zijn er discussies gaande over de verschillende beperkingen en hindernissen die de rubberindustrie ervan weerhielden om gerecycleerde en/of teruggewonnen grondstoffen in aanzienlijke hoeveelheden te gebruiken", zegt Sander Vermeulen, vice-president, end-of-life rubber products recycling business, Michelin . "We vonden dat het tijd was om te stoppen met discussiëren en actief bij te dragen aan het vinden van oplossingen die de rubberindustrie als geheel in staat zouden stellen meer circulair te worden. De bandenindustrie moet de potentie om meer gerecyclede en/of teruggewonnen materialen van afgedankte banden te gebruiken gaan vergroten. Ik ben verheugd dat we in Bridgestone een partner hebben gevonden die onze visie deelt, en samen nodigen we belanghebbenden in de banden- en rubberwaardeketen uit om deel te nemen aan de reis naar materiële circulariteit."