"Als alle automobilisten in ons land hun banden goed op spanning houden, dan levert dat een grote bijdrage aan het terugdringen van het stikstofprobleem." Dat betoogde Michiel van Koeverden, Area Manager van het Tyre Information Centre van Apollo Tyres, onlangs tijdens een bijeenkomst van Kies de Beste Band.
De visie van Van Koeverden is gebaseerd op metingen (zie figuur) en scenario's en met name het effect van lage spanning op de rolweerstand van autobanden. De expert stelde vast dat het teruglopen van de bandenspanning in het algemeen de rolweerstand meer dan proportioneel doet toenemen, met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. En dat heeft gevolgen voor de uitstoot van CO2 en stikstof.
Van Koeverden ging voor zijn berekeningen uit van zes veel verkochte banden in standaardmaat met label B (zie figuur).
Hij meette de rolweerstand bij een voor deze banden correcte druk van 210 KPa (100 KPa = 1 Bar). Daarna meette hij bij een druk 250, 290 en 330 KPa, waarbij de rolweerstand afnam met respectievelijk 8, 13 en 16 procent.
Bij de metingen bij teruglopende bandenspanning – bij 170 en 130 KPa – nam de rolweerstand naar verhouding veel sneller toe, met respectievelijk 10 en 24 procent. Van Koeverden licht toe: "Bij autobanden loopt de spanning, zoals we weten – over langere tijd langzaam terug, bij de meeste banden met 10 KPa per anderhalve maand. Soms kan het ook sneller gaan, daarom zijn de inspanningen van Kies de Beste Band ook zo belangrijk. Het is zeker niet denkbeeldig dat de spanning in de loop van weken en maanden terugloopt van 210 naar waarden rond 130 KPa. Dat doet nogal wat met de labelwaarde van de band. In feite rijdt de auto niet meer op een label B-band, maar op een label C- of D-band. Met grote gevolgen voor rolweerstand en brandstofverbruik – en uiteindelijk voor de stikstofwaarden in ons milieu."
Het verloop in rolweerstand bij verlaging van spanning is dus naar verhouding vrij groot. "En elke 5 à 6 procent extra rolweerstand levert 1 procent extra brandstofverbruik op. Wie dus de bandenspanning op z'n beloop laat, doet z'n portemonnee, maar ook de uitstoot van CO2- én van stikstof geen goed."
Van Koeverden vindt dat er zeker iets te zeggen is voor de maatregel van de overheid om snelheden op de wegen terug te brengen. "Het idee is dat we allemaal ons steentje bijdragen: voet van het gas, minder stikstof in het milieu. Maar door de exercitie met de bandenspanning komt het mij voor dat een andere gezamenlijke inspanning – vaker bandenspanning meten en op niveau brengen – veel kan opleveren."
Dat alles levert naar het idee van Van Koeverden een belangrijk inzicht op voor de overheid. "Mijn hypothese, voor 'Den Haag' te overwegen, is deze: Stel dat iedereen in Nederland eenmaal per maand z'n bandenspanning controleert en daarbij een spanningsverlies van 20 KPa corrigeert. Dat is 5 procent rolweerstand. En 1 procent brandstofverbruik. En dat voor het hele wagenpark, wat geeft dat mogelijk een geweldig potentieel in het terugdringen van de stikstofuitstoot!"
"Ik weet het", zegt Michiel van Koeverden, "dit werkt alleen als iedereen meedoet. Maar de winst die elke maand checken oplevert voor de wereld, het milieu en het klimaat, die is de moeite waard", betoogt hij.