Nederland heeft een van de grootste wegendichtheden ter wereld. Er ligt ongeveer 139 duizend kilometer openbare weg. Jaarlijks wordt zo'n negen ton asfalt op de Nederlandse wegen gestort.
Het wegennet is druk belast en heeft te maken met wisselende weersomstandigheden. De toepassing van rubber in asfalt biedt ons wegennet vele mogelijkheden en voordelen. Financieel voor de korte en lange termijn, op het gebied van geluidsoverlast en op het gebied van rijbeleving voor de automobilist. Waar wachten we dus nog op?
Twintig jaar geleden legden wegenbouwers in Nederland een tweelaags ZOAB-weg (zeer open asfalt beton) aan, waarin rubber van oude banden verwerkt was. Het doel van het gebruik van rubber was om het asfalt te verbeteren. Fijngemalen oude banden werden aan de bitumen toegevoegd, waarna met toevoeging van zand en stenen asfalt werd gemaakt. Diverse arboproblemen bij de wegenmakers leidden er echter toe dat wegenbouwers rubbergranulaat niet langer gebruikten in de wegenbouw. Door technologische ontwikkelingen maakt rubber in asfalt nu een comeback. De toevoeging van rubber in het asfalt zorgt voor een wegdek met een betere vering. Het rubber dempt trillingen en vermindert de geluidsproductie. De afgelopen jaren hebben in Nederland verschillende proeven plaatsgevonden met rubber in asfalt. In Kloosterzande zijn drie wegvakken aangelegd van in Japan ontwikkelde rubber proefvakken. In Enschede heeft een proef plaatsgevonden met rubber in asfalt en langs de A50 bij Apeldoorn vond een experiment plaats met een zogenoemd 'superstil wegdek'.
Dit wegdek was zowel poreus als elastisch. Het experiment had als doel om een zo hoog mogelijke geluidsreductie van acht decibel te realiseren. Dat is vier decibel stiller dan het ZOAB. Het doel van het experiment is gehaald, want het rubber blijkt voor een geluidsreductie van negen decibel te zorgen. Het rubber zorgt daarmee voor een veel stillere weg. Ook geeft het gebruik van rubber in asfalt financiële voordelen op de middellange en lange termijn. De wegen zijn elastischer waardoor spoor- en scheurvorming minder voorkomen. De wegen hoeven minder vaak een onderhoudsbeurt te ondergaan. Het verkeer stroomt beter door. Minder filevorming dus!